دهم فروردين 57 روزي كه يزد در آن روز درخشيد


:در پي توهين به مقام مرجعيت و مقاله‌اي كه با عنوان «ارتجاع سرخ و سياه در ايران» در روز 7 ديماه سال 1356 در روزنامه اطلاعات به چاپ رسيد, حوزه علميه قم تعطيل شد و طلاب و فضلاي قم به عنوان اعتراض, با راهپيمايي , آرام به طرف منازل مراجع تقليد حركت كردند. در اين هنگام نيروهاي ساواك با راهپيمايان درگير و چند تن از طلاب را به شهادت رساندند.

 كه به مناسبت چهلم شهداي قم در اكثر استانها مجلسي به يادبود آنها گرفته شد.

در استان يزد نيز اين مجلس توسط آيت الله شهيد صدوقي در مدرسه عبدالرحيم خان برپا شد كه با درايت و تدبير ايشان اين مراسم به آرامي به پايان رسيد. رژيم درصدد دستگيري تعدادي از شركت كنندگان برآمد  .

 مجلس در تبريز نيز منجر به درگيري و كشته شدن تعدادي از پيروان ولايت و مرجعيت گرديد. اما در اكثر شهرهاي ايران با موج اعتراض و واكنش عليه رژيم ستمشاهي مواجه شد.

در استان يزد نيز با اطلاعيه علماء مردم به اعتصاب و شركت در مجلس شهداي گرانقدر تبريز دعوت شده بودند.

 آيت الله حاج شيخ محمد صدوقي به مناسبت چهلمين روز شهداي تبريز مجلس بزرگداشتي روز چهارشنبه وپنجشنبه 19و20 ربيع الثاني مطابق بانهم و دهم فروردين 1357 از ساعت 9 الي 11 به وقت قديم در مسجدروضه محمديه (حظيره) اعلام كرد.  

مجلس  توسط آيت الله شهيد صدوقي در مسجد روضه محمديه برگزار شد و سخنرانان به افشاي جنايات پهلوي پرداختند.

 تقارن چهلم شهداي تبريز با هجوم نيروهاي اسرائيل به جنوب لبنان و شهادت تعداد زيادي از مسلمانان لبنان و بازتاب گسترده آن در ايران ، ارتباط آرماني هر چه بيشتر مردم ايران و لبنان و فلسطين را فراهم آورد.
علما و روحانيون عيد سال 1357 را تحريم نمودند كه:

«روزي كه دگرگون شود احكام خدا عيد نداريم
روزي كه ز مرجع شود اعلام عزا عيد نداريم
روزي كه هزاران نفر از حق طلبان زير شكنجه
تبعيد بود رهبر شايسته ما عيد نداريم.» )
چهلم شهداي تبريز در شهرهاي متعددي برگزار شد اما تظاهرات يزد برجستگي خاص يافت: «...با اين حال اين طور به نظر مي رسد كه خشونت هاي خياباني در شهر يزد شديدتر از شهرستان هاي ديگر بوده است. گزارش پليس از تظاهرات يزد حاكي است كه پس از آن كه نيروهاي امنيتي نتوانستند با استفاده از گاز اشك آور تظاهركنندگان را متفرق سازند به روي آنها آتش گشود و همچنين گويا كه تظاهرات شهر يزد گسترش بيشتري نسبت به ساير شهرهاي ديگر داشته است».  و بدين ترتيب چهلم شهدا يكي پس از ديگري به مراسم هاي اعتراض آميز گسترده تري تبديل مي شد. اعتراضاتي كه نظام خودكامه پهلوي را در امواج سهمگين خود در هم شكست. 
 

 

در روز نهم فروردين مردم يزد بعد از استماع سخنراني حجت السلام راشد يزدي با راهپيمائي آرام از مسجد روضه محمديه به طرف چهار راه امير چخماق پياده روي و كشتار مردم بي دفاع قم و تبريز را محكوم نمودند.

  رژيم كه از اين مجمع و سخنراني به شدت منفعل شده بود با اعزام نيروهاي ويژه و پرتاب گاز اشك‌آور به طرف مردم باعث عصيان آنها گرديد و مردم يزد با سردادن شعارهاي الله اكبر درود بر خميني – نصرمن الله و فتح قريب , مرگ بر شاه – خيابانهاي امام, خيابان قيام و تكيه اميرچخماق را طنين انداز نمودند .

در فرداي آنروز (دهم فروردين) عمال رژيم با تيراندازي مستقيم چهار نفر از مردم مؤمن و مسلمان (محمدرضا نامدار- قدكفروشان – پارسائيان – شهريار مرادي) را به شهادت رساندند و تعداد 10 نفر نيز مجروح شدند.

  آثار و نتايج اين قيام در تقويت روحيه انقلابي مردم يزد و تأثير آن در شهرها و روند پيروزي انقلاب اسلامي 

 قيام انجام گرفته باعث بيداري هر چه بيشتر مردم استان يزد شد و موج انقلاب همه كشور را فرا گرفت و صداي مظلوميت مردم ايران به گوش جهانيان رسيد.

  خون اين عزيزان و شهداي طلبه قم و تبريز و همت والاي روحانيون بويژه شهيد صدوقي پايه‌هاي رژيم را متزلزل نمود و راهپيمائيهاي مردم در تمام نقاط استان يزد همگام با سراسر كشور زمينه‌ساز سقوط رژيم پهلوي و روي كار آمدن نظام جمهوري اسلامي ايران گرديد.


 

نماينده ولي فقيه و امام‌جمعه‌يزد و استاندار يزدبا صدور پيام‌هاي جداگانه، مردم را به شركت گسترده درآيين گراميداشت شهداي دهم فروردين يزد دعوت كردند.

در پيام امام جمعه يزد ، آمده است: دهم فروردين، روز قيام تاريخي مردم مسلمان و متعهد اين استان در سال ‪ ۱۳۵۷‬را گرامي مي‌داريم.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد علي صدوقي در اين پيام افزوده است: اين قيامي بود كه با حضور مردم به ويژه جوانان متعهد و پرشور اين خطه، تحت رهبري‌هاي سومين شهيد محراب آيت‌الله صدوقي، عليه رژيم ستمشاهي به وقوع پيوست.

اين پيام مي‌افزايد: اين قيام به عنوان برگ زريني در تاريخ انقلاب اسلامي براي هميشه باقي ماند و در نهايت منجر به پيروزي انقلاب اسلامي و برقراري نظام مقدس جمهوري اسلامي شد.

امام جمعه يزد در پيام خود، ضمن تسليت فرارسيدن ايام رحلت پيامبر گرامي اسلام (ص) و شهادت حضرت‌امام حسن مجتبي و حضرت‌امام‌رضا(ع)، دوازدهم فروردين، سالروز استقرار نظام جمهوري اسلامي و همچنين ياد و خاطره حضرت امام راحل و شهداي دهم فروردين يزد را گرامي داشته است.

در پيام استاندار يزد هم آمده است: از فرازهاي روشن تاريخ مبارزاتي ملت قهرمان ايران، حركت آگاهانه و خيزش سلحشورانه‌اي است كه در ميهن‌اسلامي و در حساس‌ترين مقاطع درگيري با نظام ستمشاهي از خود نشان داده است.

ابوالقاسم عاصي افزوده‌است: در سالي كه به‌نام سال پيامبر اعظم (ص)، مزين شده است ياد عزت آفرينان اين قيام به ويژه سومين شهيد محراب را گرامي مي‌داريم.

مردم استان يزد در دهم فروردين سال ‪ ،۱۳۵۷‬مراسمي به مناسبت چهلم شهداي قيام مردم تبريز برگزار كردند كه در جريان آن، عمال رژيم ستم شاهي ، چهار نفر از جوانان اين شهر بنام‌هاي قدكفروشان، نامدار، پارساييان و مرادي را شهيد كردند.

ادارات و نهادهاي استان يزد روز دوشنبه با صدوراطلاعيه‌هاي جداگانه، عموم مردم را به

 شركت گسترده در آيين ويژه دهم فروردين اين استان فرا خواندند.

مردم استان يزد در دهم فروردين سال ‪ ،۱۳۵۷‬مراسمي به مناسبت چهلم شهداي قيام مردم تبريز برگزار كردند كه در جريان آن، عمال رژيم ستم شاهي ، چهار نفر از جوانان اين شهر بنام‌هاي قدك فروشان، نامدار، پارساييان و مرادي را شهيد كردند.

به همين مناسبت سازمان تبليغات اسلامي استان يزد، اطلاعيه‌اي صادر كرد كه در آن آمده است:دهم فروردين، يادآور قيام مردم مسلمان و انقلابي يزددر سال ‪ ۱۳۵۷‬است.

اين اطلاعيه مي‌افزايد: خون شهداي اين حادثه، دوازدهم فروردين، سالروز استقرار نظام مقدس جمهوري اسلامي را به ارمغان آورد.

اين سازمان در اطلاعيه خود با گراميداشت سال پيامبر اعظم (ص)، فرارسيدن ايام رحلت خاتم‌الانبيا حضرت محمد مصطفي، حضرت امام حسن مجتبي وامام رضا(ع) را به عموم شيعيان جهان تسليت گفته است.

شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي استان يزد هم با گراميداشت ياد و خاطره سومين شهيد محراب، آيت الله صدوقي و شهداي حادثه دهم فروردين يزد از عموم مردم دعوت كرد در آيين يادبود اين شهدا كه روز پنجشنبه همين هفته در مسجد حظيره يزد برگزار مي‌شود شركت كنند.

فرماندهي ارشد سپاه و ارشد نمايندگي ولي فقيه در رده‌هاي سپاه استان يزد هم در اطلاعيه خود آورده است: دهم فروردين ‪ ،۵۷‬يادآور شور و شعور انقلابي مردم زجر كشيده يزد براي سرنگوني رژيم ستم شاهي است.

بنياد شهيد و امور ايثارگران اين استان نيزبا صدور اطلاعيه‌اي، ضمن تجليل ازشهداي دهم فروردين اين استان اعلام كرد:به‌بركت خون‌هاي پاك شهدا، استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي محقق شد.

سپاه منطقه، شوراي عالي هيات‌هاي مذهبي و ديگر ارگان‌هاي اين استان نيز طي فراخواني بر حضور گسترده مردم در آيين اين روز تاكيد كردند.


  يزد فردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا